Κυριακή 29 Ιουλίου 2012

Η συναρπαστική ιστορία των πρωτοπόρων των ρεκόρ ταχύτητας σε έδαφος

Ο Ransom E. Olds στο αγώνα Olds Pirate το 1896-97

Το ρεκόρ ταχύτητας εδάφους έχει να κάνει με την υψηλότερη ταχύτητα που επιτυγχάνεται με τροχοφόρο όχημα το οποίο οδηγείται στο έδαφος. Υπολογίζεται από την ταχύτητα που επιτυγχάνεται κατά τη διάρκεια μια διαδρομής ορισμένης απόστασης, λαμβάνοντας το μέσο όρο δύο περασμάτων από αυτή. Τα οχήματα πρέπει να κάνουν δύο διαφορετικές διαδρομές σε αντίθετες κατευθύνσεις μέσα σε μια ώρα. Για να καταρρίψουν το ρεκόρ, η ταχύτητα πρέπει να είναι υψηλότερη τουλάχιστον κατά μία ποσοστιαία μονάδα από το προηγούμενο ρεκόρ. Σήμερα, υπάρχουν ρεκόρ για διάφορες κατηγορίες οχημάτων -όπως είναι τα ατμοκίνητα, τα βενζινοκίνητα ή αυτά με κινητήρες ντίζελ- καθώς και επίσης λαμβάνεται υπόψιν το μέγεθος του κινητήρα κ.ά.

Σε αυτό το πρώτο μέρος θα δούμε τους ανθρώπους και τα οχήματα που έσπασαν το ρεκόρ ταχύτητας σε έδαφος στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα.



Ο Γάλλος οδηγός Gaston de Chasseloup-Laubat έθεσε το πρώτο ρεκόρ ταχύτητας τον Δεκέμβριο του 1898 με ένα ηλεκτρικό όχημα Jeantaud. Η μέση ταχύτητα του ήταν 63,13 χλμ/ώρα και αυτό το ρεκόρ το ξεπέρασε μόλις ένα μήνα αργότερα τρέχοντας με 66,65 χλμ/ώρα. Αντιμετώπισε σε πολλούς αγώνες τον Βέλγο οδηγό αγωνιστικών αυτοκινήτων Camille Jenatzy, και ο ένας έπαιρνε τον τίτλο από τον άλλο, αυξάνοντας το ρεκόρ ταχύτητας κάθε φορά.

Ο Jenatzy ήταν ο πρώτος που έσπασε το ρεκόρ ταχύτητας εδάφους, κάτι που επανέλαβε τρεις φορές. Τον Απρίλιο του 1899, ήταν ο πρώτος οδηγός που έσπασε το φράγμα των 100 χλμ/ώρα. Αν και ο Jenatzy έχασε το ρεκόρ από τον Leon Serpollet το 1902, το ανέκτησε τον επόμενο χρόνο. Ο Serpollet έγινε ο πρώτος οδηγός μη ηλεκτρικού οχήματος που κατείχε το ρεκόρ ταχύτητας. Το ατμοκίνητο αυτοκίνητο του ονόματι Oeuf de Paques (Πασχαλινό αυγό) έφτασε τα 120,797 χλμ/ώρα τον Απρίλιο του 1902.

Δεξιά, ο Leon Serpollet με το Oeuf de Paques

Το ίδιο έτος, ο Αμερικανός William K. Vanderbilt έθεσε το πρώτο ρεκόρ με όχημα που είχε κινητήρα εσωτερικής καύσης όταν έφθασε τα 122,438 χλμ/ώρα. Το 1906 στην Daytona Beach, ο Αμερικανός Fred Marriott ανέβασε το ρεκόρ ταχύτητας στα 205,5 χλμ/ώρα με ένα Stanley Steamer. Το ρεκόρ αυτό άντεξε μέχρι το 2009!

Ο William K. Vanderbilt με το Stanley Steamer

Το Fiat Mefistofele του Ernest Arthur Douglas Eldridge έφθασε τα 234,97 χλμ/ώρα το 1924. Το ρεκόρ του Βρετανού οδηγού ήταν το τελευταίο σε ανοικτό δρόμο.

Το Fiat Mefistofele

Ο Ray Keech ανέβασε το ρεκόρ στα 334,019 χλμ/ώρα στην Daytona Beach, τον Απρίλιο του 1928 με το 81 λίτρων, εσωτερικής καύσης και τριπλής μηχανής White Triplex. Ο Keech πέθανε τον επόμενο χρόνο σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα.

Ο Ray Keech με το White Triplex

Ο Σερ Henry O’Neil de Hane Segrave πέτυχε τρία ρεκόρ ταχύτητας, καθώς και το ρεκόρ ταχύτητας σε νερό. Ήταν επίσης ο πρώτος που κατείχε και τα δύο ρεκόρ ταυτόχρονα. Ο Segrave πέθανε το 1930 μετά από ένα ατύχημα, όταν έσπασε το ρεκόρ ταχύτητας σε νερό. Το Sunbeam Tiger, με το οποίο ο Segrave πέτυχε το πρώτο ρεκόρ σε έδαφος το 1926, με 245.149 χλμ/ώρα.

Το Sunbeam Tiger

Ωστόσο, το ρεκόρ του καταρρίφθηκε τον επόμενο μήνα, από τον J.G. Parry-Thomas οδηγώντας ένα όχημα ονόματι Babs, επιτυγχάνοντας ταχύτητα 273,6 χλμ/ώρα. Σε μια μεταγενέστερη προσπάθεια το 1927, ο Parry-Thomas έγινε ο πρώτος οδηγός που σκοτώθηκε προσπαθώντας να σπάσει το ρεκόρ.


Το Babs

Ο Segrave ανέκτησε το ρεκόρ τον Μάρτιο του 1927 στην Daytona Beach, όταν έγινε ο πρώτος που οδήγησε με ταχύτητα 320 χλμ/ώρα. Το Sunbeam 1000 HP Mystery ήταν γνωστό ως "Γυμνοσάλιαγκας" και κινούνταν με δύο κινητήρες αεροσκαφών.

Το Sunbeam 1000 HP Mystery

Τον Μάρτιο του 1929, ο Segrave έθεσε το τελευταίο του ρεκόρ με το Golden Arrow, και πάλι στη Daytona Beach, φθάνοντας τα 372,46 χλμ/ώρα.

Το Golden Arrow

Η αυτοκινητοβιομηχανία Opel δημιούργησε πολλά πυραυλοκίνητα οχήματα στα τέλη της δεκαετίας του 1920. Αυτό είναι το Opel RAK.2, που τροφοδοτείται από 24 πυραύλους στερεών καυσίμων, και που έπιασε ταχύτητα 230 χλμ/ώρα το 1928.


Το Opel RAK.2

Το Stutz Black Hawk V-16 Duesenberg του 1928.

"Ο ιδιοκτήτης, οδηγός, κατασκευαστής, Frank Lockhart έκανε μια απόπειρα να καταρρίψει το ρεκόρ στην Ormond Beach της Φλόριντα, στις 28 Φεβρουαρίου του 1928, έχασε τον έλεγχο και κατέληξε στη θάλασσα, από όπου διασώθηκε. Τότε ο Keech έσπασε το ρεκόρ, ο Frank προσπάθησε ξανά στις 25 του Απρίλη 1928 έσκασε ένα λάστιχο και έχασε τη ζωή του."

Ο Σερ Malcolm Campbell είναι ένας από τους πιο διάσημους οδηγούς που έσπασαν το ρεκόρ, καταρρίπτοντας το 9 φορές μεταξύ του 1924 και του 1935. Επίσης έσπασε το ρεκόρ ταχύτητας σε νερό 4 φορές. Ο Άγγλος χρησιμοποίησε διάφορα οχήματα, γνωστά ως Blue Bird και ήταν ένας από τους λίγους κατόχους ρεκόρ που πέθανε από φυσικά αίτια και όχι σε κάποιο δυστύχημα.

Ο Σερ Malcolm Campbell με ένα από τα Blue Bird

Το Sunbeam 350HP ήταν το πρώτο όχημα εφοδιασμένο με κινητήρες αεροσκαφών. Όταν ο Campbell το αγόρασε, είχε ήδη πολλά ρεκόρ ταχύτητας και το μετονόμασε σε Blue Bird. Ο Campbell οδήγησε αυτήν την έκδοση του Blue Bird στα δύο πρώτα από τα 9 ρεκόρ του στο Pendine Sands στη Νότια Ουαλία. Τον Σεπτέμβριο του 1924, έφθασε τα 235,226 χλμ/ώρα και το κατέρριψε πιάνοντας ταχύτητα 242,635 χλμ/ώρα το επόμενο έτος.

Το Sunbeam 350HP, που μετονομάστηκε σε Blue Bird

Με το Napier Campbell Blue Bird, ο Campbell ήταν αποφασισμένος να σπάσει το φράγμα των 200 μιλίων/ώρα, και το έκανε τον Φεβρουάριο του 1928 με ταχύτητα 333,063 χλμ/ώρα. Αυτό το ρεκόρ έσπασε λίγο αργότερα ο Ray Keach με το White Triplex. Ο Campbell βελτίωσε τους κινητήρες και το σχεδίασε αρκετές φορές. Ο Campbell έφθασε τα 396 χλμ/ώρα τον Φεβρουάριο του 1931 και τα 404 χλμ/ώρα ένα χρόνο αργότερα.

Το Campbell-Railton Blue Bird ήταν η τελευταία προσπάθεια του Campbell, πιάνοντας τα 482,803 χλμ/ώρα στο Bonneville Salt Flats στη Γιούτα τον Σεπτέμβριο του 1935.

Ανάμεσα στο 1937 και το 1939, δυο Άγγλοι οδηγοί, ο Λοχαγός George Edward Thomas Eyston και ο John Cobb, πάλεψαν για τον τίτλο. Το Thunderbolt του Eyston έπιασε τα 502,12 χλμ/ώρα το Νοέμβριο του 1937 και τα 556.03 χλμ/ώρα τον Αύγουστο του 1938.

Το Thunderbolt του Eyston

Το Reid Railton του Cobb πήρε το ρεκόρ με 568,58 χλμ/ώρα τον επόμενο χρόνο. Ο Eyston οδήγησε το Thunderbolt και ξαναπήρε το ρεκόρ με 575,34 χλμ/ώρα, πριν ο Cobb πιάσει τα 594,97 χλμ/ώρα τον Αύγουστο του 1939 στο Bonneville με το Railton Special.

Το Reid Railton του Cobb

Αυτή ήταν η τελευταία προσπάθεια για το ρεκόρ πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και το ρεκόρ του Cobb παρέμεινε μέχρι το 1947, όταν το έσπασε ο ίδιος, φθάνοντας τα 634,39 χλμ/ώρα. Ο Cobb σκοτώθηκε το 1952, ενώ προσπαθούσε να σπάσει το ρεκόρ ταχύτητας στο νερό στη Λοχ Νες στη Σκοτία, με ένα ταχύπλοο τζετ και ενώ έτρεχε με 320 χλμ/ώρα.

Αυτό είναι το 2.600 ίππων όχημα του John Cobb. Το Railton Special που τροφοδοτούνταν από δύο 12κύλινδρους κινητήρες, έπιασε τα 334 μίλι/ώρα στο Wendover της Γιούτα το 1947.

Το 1939 το Mercedes-Benz Τ80 σχεδιάστηκε για να σπάσει το ρεκόρ ταχύτητας εδάφους για λόγους προπαγάνδας, προαναγγέλλοντας τη γερμανική τεχνολογική υπεροχή έναντι του υπόλοιπου κόσμου. Το αυτοκίνητο είχε 3.000 ίππους και περίμεναν πως θα πιάσει τα 750 χλμ/ώρα. Η προσπάθεια προγραμματίστηκε για τον Ιανουάριο του 1940, αλλά η αρχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου το Σεπτέμβριο του 1939 δεν το επέτρεψε.

Το Mercedes-Benz Τ80

Οδηγούμενο από τον διάσημο οδηγό αγώνων Stirling Moss, το MG EX181 έθεσε το ρεκόρ για την σειρά F-Class αυτοκινήτων με κινητήρες μεταξύ 1,1 και 1,5 λίτρων στα 395 χλμ/ώρα το 1957. Ο Phil Hill οδήγησε το ίδιο αυτοκίνητο με έναν ελαφρώς διαφορετικό κινητήρα στα 408,773 χλμ/ώρα δύο χρόνια αργότερα.

Το MG EX181

Το Pioneer 2M του 1961, ήταν ένα ρωσικό όχημα με στροβιλοκινητήρα. Το 1963, έγινε το πιο γρήγορο αυτοκίνητο στην ΕΣΣΔ, όταν ο J. Tihomirov έπιασε τα 311,419 χλμ/ώρα στην Baskunchak Salt Lake κοντά στην Κασπία.

Το Pioneer 2M

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου